سازه و پروفیل کناف

سازه و پروفیل کناف یک سقف زیرین است که از برش کناف تشکیل می‌شود. کناف‌ها همگی به هم پیوسته، سطح صاف و یکنواخت و بدون هیچ نقطه پیوندی ظاهری بین خود دارند. و با بکارگیری یک سیستم زیرسازی فلزی در ارتفاع‌های مختلف از سقف آویزان می‌شوند.

پروفیل کناف هم نوعی سازه فلزی است که از برش کناف ساخته شده و به منظور نصب کناف به سقف استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها از فولاد سبک و کم وزن تولید شده‌اند. و معمولاً دو نوع مختلف دارند: پروفیل ساده و پروفیل دوشاخ. پروفیل ساده معمولاً برای دیوارها استفاده می‌شود و پروفیل دوشاخ برای نصب کناف به سقف استفاده می‌شود. همچنین پروفیل‌های کناف در انواع مختلفی همچون زاویه‌دار، یک‌نرگی، مستطیل و مربعی تولید می‌شوند.

از مزیت‌های استفاده از سازه و پروفیل کناف می‌توان به سرعت و سهولت نصب، قدرت تحمل بار بالا، ظاهر آراسته و شیک. دارا بودن عایق آکوستیک و حرارتی و نیز مقاومت در برابر بیماری‌های قارچی و باکتریایی اشاره کرد. به همین دلیل، سازه و پروفیل کناف برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و آموزشی استفاده می‌شود.

سازه پروفیل کناف در صنعت ساختمانی بسیار اهمیت دارد و به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین انواع متفاوتی از آن تولید می شود.

در صنعت ساختمانی انواع سازه پروفیل کناف جهت ایجاد زیرسازی لازم برای به کار بردن هرگونه مصالح ساختمانی مصنوعی و از جمله انواع گچ برگ کناف بسیار کارایی دارند.
کاربردهای این سازه ها به دلیل ویژگیهای ساختاری منحصر به فردی که انواع آن دارند، در سایر صنایع نیز اهمیت یافته اند.

مشخصات فنی سازه انواع پروفیل کناف:

پروفیل U یا رانر:
این نوع از پروفیل دارای طول زیاد هستند و معمولاً به صورت افقی در دو قسمت پایین و بالای سازه مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل U یا رانر باید از استحکام کافی برخوردار باشد و اندازه ای دقیق داشته باشد.
پروفیل U36:
این نوع از پروفیل هم که به عنوان پروفیل رانر شناخته می‌ شود معمولاً در زیرسازی های سقف و آویز کاربرد دارد. از مهمترین مشخصه های این نوع از پروفیل به طول بلند و عرض ظریف و یکنواخت آن مربوط می گردد.
پروفیل L یا تراز:
برای ایجاد تراز و یکنواختی از این نوع استفاده میشود. مهمترین مشخصه این مدل به مقاومت بالای آن مربوط است به طوری که به عنوان تکیه گاه اصلی استفاده دارد.
پروفیل C یا سازه استاد:
این نوع از پروفیل دارای ضخامتی در حد ۰.۶ سانتی متر و نسبتا نازک است. برای ساخت این پروفیل از مواد اولیه مرغوب و از فولاد استاندارد استفاده می شود. ساخت این مدل از شیوه نورد سرد صورت می گیرد. اتصال آن به سایر قطعات نیز با استفاده از پیچهای مخصوص صورت می پذیرد.
پروفیل F:
جنس پروفیل F گالوانیزه اصل میباشد و هر شاخه از این پروفیل طولی در حدود ۴ متر دارد. برعکس طول آن، ضخامت پروفیل بسیار کم و کمتر از یک سانتی متر است. اصلی ترین کاربرد آن در بندیل سازی می باشد. در زیر سازی لازم برای اجرای کناف کاربردهای بی شماری دارد. نیاز به این مدل بالا است و تولید آن به صورت عمده انجام می شود.

مزایای استفاده از سازه پروفیل کناف:

1. برای آنکه انواع کناف و دیوارهای کاذب را به صورت استاندارد و بی خطر مورد استفاده قرار داد. و نیز برای آن که طول عمر بنای ایجاد شده با استفاده از این متریال ها بالا باشد، استفاده از سازه پروفیل بسیار ضروری می باشد. مهمترین مزیت استفاده از انواع سازه پروفیل کناف رعایت استانداردها است.
2. برای جلوگیری از به بار آمدن خسارات و محکم سازی ساختمان ها در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله ضروری است. که از این سازه ها در زیر سازی درستی استفاده شود.
3. اجرای صحیح و وجود نظم در کار ساختمانی نیز نیازمند این سازه ها است.
4. از دیگر مزیتهای این سازه ها این است که اجازه میدهد تا از سقف و دیوارهای کاذب که با کاهش هزینه و سرعت زیاد در ساخت و ساز همراه میباشند، بتوان استفاده کرد.
5. ایجاد راحتی در کار ساخت و ساز نیز مزیت دیگری برای این متریالها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *